Dijital-Pazarlama-Stratejisi-Nedir_
/

Dijital Pazarlama Stratejisi Nedir?

“Dijital pazarlama stratejisi”, doğru hedeflere ulaşmak için hangi çevrimiçi pazarlama kanallarını nasıl kullanmanız gerektiğini belirten bir çerçeve sunar. Ardından hazırlanan eylem planı ki bu plan çoğu zaman “dijital pazarlama planı” olarak adlandırılır, bu strateji dahilinde çevrimiçi pazarlama stratejinizi başarıyla oluşturmanıza ve başlatmanıza olanak tanır.

Dijital pazarlama konusunda yardıma ihtiyacınız varsa, işinizi nasıl büyütebileceğimizi görmek için etkili bir dijital pazarlama stratejisi oluşturmak istiyorsanız bizimle hemen +90 (530) 394 83 50 numaralı telefondan temasa geçebilir ya da dijital pazarlama hizmetlerimiz hakkında bilgi alabilirsiniz.

Aynı sektörde benzer boyutta iki firmanın bile dijital pazarlama stratejisi farklılık gösterir. Yani herhangi bir dijital pazarlama stratejisini “kopyala yapıştır” olarak kullanmak pek mümkün değildir. Çünkü dijital pazarlama stratejisi içerisindeki belirleyici etmenlerden iki tanesi “hedeflenen pazar” ve “firmanın koşulları” dır ki temel farklılık daha buradan doğmaya başlar.

Örneğin dijital pazarlama stratejisinin ilk adımı olan hedeflerden bahsedelim. Kimi firmanın amacı sadece sitesine odaklı trafik almaktır, kimisinin amacı sitede satış yapmaktır, kimisinin amacı form toplamaktır, kimisinin amacı da direk call center’a yönlendirmektir. “En nihayetinde ana hedef satış değil midir?” sorusunu duyar gibi oluyoruz. Tabi ki satıştır, ama bazı ürün ya da hizmetler kolayca web sitesinden satılmaz. Ek aksiyonlara ihtiyaç vardır. 

Saç ektirmek ya da karnınızı gerdirmek için gördüğünüz ilk siteden ödeme yapmazsınız. Birileriyle konuşmak, detaylı bilgi almak isterseniz. Dolayısıyla estetik hizmetler ile ilgili satış süreci müşteri hizmetlerinden başlıyorsa, firma ziyaretçileri direk müşteri hizmetlerine yönlendirmeyi hedefler. Ya da daha sonra aramak için müşteri iletişim bilgilerini edinmeyi. İşte bu yüzden inşaat firmaları “sizi biz arayalım” derler. Ama bir bardak, bir mouse ya da bir t-shirt almak için çoğunlukla kurumu aramaz direk satın alma yapmayı tercih edersiniz. Bu firmaların hedefi de sepet ve satıştır.

Dijital Pazarlama Stratejisinin Aşamaları

Dijital pazarlama stratejisinin temel adımlarını aşağıdaki gibi özetleyebiliriz.

Hedef Belirleme

Tıpkı bir yolculuk gibi nereye gitmek istediğinize karar verin. İstanbul’dan Antalya’ya gitmek için Sabiha Gökçen Havalimanına gitmek, bir taksiye binmek, ya da sizi havalimanına bırakacak bir arkadaş bulmak ara hedeflerdir. Niyetiniz Antalya’ya gitmek ise havalimanına bir transfer ayarlamak sizi hedefinize ulaştırmaz. Dijital pazarlama hedeflerinizin de işletmenizin temel yapısı ve hedefleriyle bağlantılı olması gerekir. Yukarıdaki örnekte bahsettiğimiz gibi, karın gerdirme hizmeti satmak için “hedef” operasyonu online satmak olamaz. Şirketin nihai hedefi maksimum operasyon gerçekleştirmekken dijital pazarlama stratejisindeki hedef maksimum “lead” edinmektir.
Etkin bir dijital pazarlama stratejisinde hedefin çok net bir biçimde belirlenmesi, hedefin ölçülebilir olması yani başardığınızı nasıl anlayacağınızı bilmeniz, hedefin ulaşılabilir yani gerçekçi olması, doğru bir zaman planına oturtulması hayati önem arz eder.

Hedef Kitle Belirleme:

dijital pazarlama stratejisi

Seyahat örneğinden devam edelim. Paris’e gittiğinizde yabancı birisiyle ilk temasınız esnasında “bonjours” demediğinizde yüzünüze bakmazlar. Bir Afrika ülkesinde ekmek almak için sizlerle dakikalarca sohbet etmeyi tercih edebilirler. Ülkemizde de herhangi birine selam vermeden bir yol sorduğunuzda direk cevabını alabilirsiniz. İnsanlar, davranışlar alışkanlıklar değişkendir. 

Hedef kitlenizi, demografinizi, mevcut ve yeni müşterilerinizin psikolojisini anlamak, davranışlarını ve alışkanlıklarını bilmek başarılı bir dijital pazarlama stratejisi için hayati önem arz eder. Potansiyel bir müşterinin satın alma noktasına ulaşmak ya da uzun vadeli bir müşteri olmak için atması gereken belirli adımlar vardır. Bu süreç genellikle marka bilinirliği, değerlendirme ve karar verme yani dönüşüm ile sonuçlanır. Bu noktalarda bu müşterilere nasıl dokunmanız gerektiğini dijital pazarlama stratejisi cevap verir.

Dijital pazarlamada “Müslüman mahallesinde salyangoz satmak” yani “bir şeyi, ona hiç gerekseme duymayacak bir çevreye götürmek” başarısızlığın en yaygın sebeplerindendir.

Hedef kitle belirlerken demografi (Yaş, Cinsiyet, Irk, Din, Gelir, Eğitim, Konuşulan dil), psikografi (Gelir,  İnançlar, Değerler, Ağrı noktaları, Tutumlar, Sosyal/Kültürel değişkenler, Roller, Faaliyetler), Davranış (Hobiler, Alışkanlıklar, Satın alma tarzları, Sosyal medya kullanımı, Cep telefonu kullanımı,  Medya tüketimi) kadar Coğrafya da (Şehir, Bölge, Büyüklük, İklim, Topluluklar,  Bölge ya da Eyaletler, Kırsal/Banliyö ayrımı, Kentsel alanlar) önem arz eder. Hedef kitle belirlerken farklı bir ülkeden bahsediyorsak devreye aşağıda yer verilen Pazar Araştırması devreye girer.

Pazar Araştırması

Yine bir örnek üzerinden ilerleyelim. Amerika Birleşik Devletleri, Birleşik Krallık ve İrlanda demografik anlamda birbirine benzer olup, gelişmiş ülkelerde yer alan tüketici davranışlarının hemen hemen tüm bilinen özelliklerini sergiler. Buna mukabil 1989 yılına kadar yoğun bir biçimde Sovyetler Birliği etkisinde kalan ve bu tarihe kadar Doğu Bloku’nda yer alan Polonya bu tarihten itibaren hızlı bir değişim yaşar, özellikle 2004 yılında AB üyesi olarak hızla batılılaşmaya başlar. Bu bağlamda Polonya’daki tüketicilerin Amerika Birleşik Devletleri, Birleşik Krallık ve İrlanda’dan ayrılan bazı özellikleri bulunur. 

Amerika Birleşik Devletleri, Birleşik Krallık ve İrlanda’da yeni bir ürünle tanışanların en çok kullandığı platformlar arasında televizyon ve sosyal medya yer alırken, Polonya’da tüketiciler daha çok arama motorları, karşılaştırma siteleri ve yorum siteleri ile yeni bir ürünle tanışır.

Sadece bu temel veriler bile bu ülkeler için hazırlanan dijital pazarlama stratejisinde ve akabinde hazırlanacak dijital pazarlama planında ciddi farklılıklar yaratır. Kısaca hedef pazarın potansiyeli etkin bir dijital pazarlamanın olmazsa olmaz bir kalemidir.

Rekabet Araştırması

Dijital Pazarlamanın en güzel yanı verilerden beslenmesidir. Herkes dijital dünyada bir iz bırakır. Bu izleri takip ederek hem hedef kitlenizi belirleyebilir hem pazarın potansiyelinin ölçebilir hem de rakiplerinizi analiz edebilirsiniz. Daha da ileri giderek rakiplerinizi dijital pazarlama stratejisini büyük ölçüde açığa çıkartabilirsiniz. Rakiplerinizin sosyal medyayı, arama motorlarını, dijital reklamları nasıl kullandığını belirleyebilir, firmanız için ciddi çıkarımlar elde edebilirsiniz. Mesela Çin menşeli Pazar yerlerinin Türk mallarını bizim adımıza nasıl pazarladıklarını, yani Türk firmalarının dijital dünyada bıraktığı boşlukları Çinli firmaların nasıl doldurduğunu net olarak görebilirsiniz.

SWOT Analizi

Firmanızın, markanızın güçlü ve zayıf yönlerini objektif olarak belirlemek, fırsatları ve tehditleri net olarak ortaya çıkarmak etkin bir dijital pazarlama stratejisi açısından hayati önem arz eder. Saç ekimi örneğinden ilerleyelim. Eğer call center’ınız müşteri telefonlarına cevap vermekte yeteri kadar iyi değilse, müşterileri sizin aramanız yani web sitenizde ya da sosyal medya paylaşımlarında “bizi sizi arayalım” demeniz potansiyelin satışa dönme oranın yukarı çıkartacaktır.

İdeal Müşteri Profilinin Oluşturulması

Yurt dışına çıktığınızda o ülkenin insanlarıyla konuşmak, o ülkeyi onların gözünden tanımak istersiniz. Bazen dil engelinden, bazen ön yargılardan bazen de doğru kişileri bulamamanızdan dolayı iletişim kuramayabilirsiniz. Aynı şey Pazarlama için de geçerlidir. Tam olarak kiminle konuşmak istediğinizi bilmeniz için alıcı kişilerin net şekilde belirlenmesi önemlidir. 

Pazarlama Kanallarını ve Satın Alma Aşamalarının Belirlenmesi

Nasıl ki “Müslüman mahallesinde salyangoz satmak” anlamsızsa, cep telefonundan alışveriş yapma alışkanlığı olmayan bir kitleye mobil reklamlar sunmak ya da birkaç telefon görüşmesi veya yüzyüze görüşmeyle tamamlanabilecek bir satışı ısrarla web sitesinde bitirtmeye çalışmak zaman ve para kaybına yol açacaktır.

Bu noktada hangi pazarlama araçları benim için uygun, müşterinin farkındalık, düşünme/değerlendirme ve dönüşüm aşamaları nelerdir gibi soruların cevap bulması gerekir.

Dijital Pazarlama Stratejisi ile Dijital Pazarlama Planı birbiri ile çok karıştırılır. Strateji genel çerçeveyi belirlerken, plan strateji doğrultusunda detayları belirler. Hedeflerin kısa, orta ve uzun vadelere bölünmesi, belirlenen kanalların nasıl kullanılacağı mesela sosyal medya kanalarında haftada kaç paylaşım yapılacağı, detaylı kampanya bütçelerinin belirlenmesi, KPI’ların çıkartılması dijital pazarlama planının konusudur. Strateji, nihai bütçeyi, nihai süreyi, nihai hedefi, nihai başarı kriterini, temel hedef kitleyi, pazarın genel özelliklerini, araçları, ideal hedef müşteriyi belirler. 

Unutmayın, Mediarossa Dijital Pazarlama Ajansı olarak, kurulduğumuzdan beri yurtiçi ve yurtdışı pazarlar için yüzlerce dijital pazarlama stratejisi hazırladık.

Deneyimli bir stratejist ile doğrudan bilgi almak için Mediarossa Dijital ile iletişime geçin veya +90 (530) 394 83 50 numaralı telefondan bizi arayın!