e-a-t-nedir
/

E-A-T Nedir? Ne Değildir? Neden Önemlidir?

Dünyanın en çok kullanılan arama motoru olan Google arama sonuçlarını sıralamak için farklı parametreler kullanır. Google’ın yegane amacı arama yapan kullanıcıların işine yarayabilecek, sorunu yapıcı bir şekilde ortadan kaldırabilecek ve yeterli cevap verebilecek web sitelerini belirlemek ve kullanıcıya sunmaktır. İnternet üzerinde milyonlarca web sitesi bulunduğundan Google bir eleme yapmak ve en uygun web sitelerini belirlemek için SEO metriklerinden faydalanır. 

SEO metriklerinden birisi olan E-A-T Expertise (Uzmanlık), Authoritativeness (Yetkinlik) ve Trustworthiness (Güvenilirlik) kavramlarının baş harflerini temsil eder. Bu üç parametre Google’ın bir web sitesinin kullanıcının işine yarayacak niteliklere sahip olup olmadığına karar vermesini sağlar. E-A-T değerinin direkt olarak arama sonuçlarındaki sıralamayı etkilemediği bilinse de uzun vadede başarılı bir web sitesinin dikkat etmesi gereken bir metrik olarak öne çıkar. Her web sitesinin E-A-T değerini artırmak için atabileceği bazı adımlar bulunur.  

E-A-T Ne İşe Yarar?

e-a-t nedir
e-a-t nedir

E-A-T temel olarak bir web sitesinin ziyaretçileri memnun etmesine ve Google tarafından öncelik kazanmasına imkan tanır. E-A-T değeri düşük olan web siteleri alternatiflere kıyasla daha yetersiz ve kullanışsız olarak nitelenir. Başarılı bir web sitesi arama sonuçlarındaki yüksek sıralarda yer almaya ve işe yarar içerik üretmeye bağlıdır. Bunun için E-A-T değeri olmazsa olmazdır. Uzun vadede E-A-T değeri web sitelerinin Google arama sonuçlarında yukarılarda yer almasına ve ziyaretçi sayısını gittikçe artırmasına zemin hazırlar. E-A-T olmadan bir web sitesinin başarılı olması neredeyse imkansızdır. 

E-A-T Kriterleri Nelerdir?

e-a-t nedir
e-a-t nedir

Üç farklı E-A-T kriteri bulunur. Google’ın farklı bölgelerde, farklı ölçeklerde Kalite Değerlendirici birimleri vardır. Bu birimler üçüncü partidir ve amaçları Google arama sonuçlarında yer alan web sitelerinin kalitesini ölçmektir. Kalite Değerlendiriciler web sitesinin kalitesine karar verirken E-A-T kriterlerinden yararlanır. Web sitelerinin başarı elde etmesi, arama sonuçlarında yukarılarda yer alması ve ziyaretçi kazanması için E-A-T kriterlerini sağlaması, Kalite Değerlendirici birimlerin güvenini sağlaması gerekir. Üç E-A-T kriteri şunlardır:

Expertise (Uzmanlık)

e-a-t nedir
e-a-t nedir

Bu E-A-T kriteri bir web sitesinin bilgi verdiği alandaki uzmanlığını ifade eder. YMYL (Your Life or Your Money) kategorisinde yer alan web siteleri için kritik önem taşır. Web sitesinde yer alan içerik alanında uzman taraflarca hazırlanmış, rekabetçi ve alternatiflerinden daha iyi olmalıdır. Web sitesinde yer alan içerik web sitesinin yetenekli ve uzman olduğunu, işlevsel, işe yarar bilgiler verdiğini belirtmelidir. İçerikte kullanılan uzman dil, içeriğin güvenilir kaynağı ve yazarı Expertise kriterini sağlamak için olmazsa olmazdır.

Authoritativeness (Yetkinlik)

Web sitesi sunduğu içerikte otoriter ve yetkinlik sahibi olmalıdır. Bu kriterde temel gereklilik web sitesinde yer alan içeriğin konuya ve  ziyaretçi ihtiyacına hakim olmasıdır. YMYL kategorisindeki web sitelerinde yetkinlik kriterini sağlamak oldukça önem taşır. Yetkinlik kriteri web sitesinin alternatiflerine nazaran bu konuda daha iyi olduğunu, ziyarete değer, işlevsel, işe yarar olduğunu belirler. 

Trustworthiness (Güvenilirlik)

YMYL etiketli web siteleri için olmazsa olmaz bir öneme sahip olan güvenilirlik kriteri web sitesinin altyapısına ve genel yapısına bağlıdır. Örneğin ziyaretçilerden kredi kartı, ad, soyad, adres gibi kritik bilgiler isteyen web sitelerinin güvenlik sertifikaları kullanması güvenilirlik kriterine olumlu etki eder. Bu kriter temel olarak web sitesinin ziyaret için güvenli olduğunu, zararlı bilgiler, sistemler içermediğini, yanıltıcı içeriklere yer vermediğini belirler. 

E-A-T ve YMYL Web Siteleri

YMYL Google’ın kullandığı bir web sitesi kategorizasyon ifadesidir. YMYL ibaresi ‘Your Money or Your Life’ kelimelerinin baş harflerinden oluşur. Bu web siteleri temel olarak ziyaretçilerin hayatına etki eder ya da ziyaretçilerden alınan bir ücret karşılığında ürün veya hizmet satar. Alışveriş siteleri YMYL kategorisinde yer alır. Ziyaretçilerin sağlıklarına, günlük hayatlarına dair bilgiler içeren web siteleri bu kategoriye girer. E-A-T kriterleri en çok YMYL web siteleri için önemlidir. YMYL kategorisinde yer almayan web siteleri için E-A-T kriterleri önemli olmayabilir ve bu web siteleri yine de arama sonuçlarında yüksek sıralarda görüntülenebilir. Mizah içerikli web siteleri buna örnektir. 

E-A-T Değeri Nasıl Yükseltilir?

Birçok web sitesi sahibi E-A-T değerlerinin nasıl yükseltilebileceğini merak eder. Web sitelerinin E-A-T metriğini yükseltmek için uygulayabileceği birçok farklı adım bulunur. E-A-T değerini artırmak temel olarak web sitesini mümkün olduğunca kusursuz kılmaktan geçer. E-A-T değeri yüksek bir web sitesinin alternatiflerine göre daha iyi içerik sunması, alanında uzman olması, yetkinlik sahibi olması, ziyaretçilerin güvenliğini sağlaması ve ziyaretçi memnuniyetini mümkün kılması gerekir. Web sitenizin E-A-T değerini artırmak için şu adımları uygulayabilirsiniz. 

Hakkımızda Bölümleri

Hakkımızda bölümleri web sitenizin kadrosunun kimlerden oluştuğunu, web sitesinde sunulan içeriklerin hangi kaynaklardan nasıl üretildiğini ifade eder. Güvenilirlik kriterini olumlu yönde artırmak için web sitenize bir Hakkımızda bölümü ekleyebilirsiniz. Hakkımızda bölümünde web sitenizin hangi alanda içerik ürettiği, vizyonu, içerik üretici kadrosu ve genel işleyişi yer almalıdır. Aynı zamanda bir Künye bölümü de Güvenilirlik kriterinin artırılması için faydalı olabilir. 

Güvenlik Sertifikaları 

Güvenilirlik kriteri için kritik önem taşıyan en önemli unsur güvenli bir web sitesi altyapısıdır. Web sitenize bir SSL sertifikası ekleyerek Güvenilirlik kriterini sağlamanız mümkündür. Web siteniz bir üyelik sistemi ile işiyorsa, ziyaretçilerinizden kredi kartı ve adres gibi kişisel ve kritik bilgiler talep ediyorsanız güvenli bir altyapı, esnek bir ödeme sistemi E-A-T değerinize olumlu etki eder. 

Güncel İçerikler

Güncel olmayan içerikler web sitenizin alanında yetkin olmadığını ve dolayısıyla Yetkinlik kriterini sağlamdığını belirtir. Örneğin web sitenizde vergi yükümlülüklerine dair 2017 yılında üretilmiş bir içerik yer alıyor ve günümüzde içerikte yer alan yükümlülükler değişti. Hala 2017 yılında üretilen bir içeriği web sitenizde yayınlamanız alanınızda yetkin olmadığınız anlamına gelir. Başarılı bir E-A-T değeri için web sitenizde yer alan içerikleri düzenli olarak kontrol etmeniz ve güncellemeniz gerekir. 

İçerik Kaynakları

Web sitenizde sunduğunuz içeriklerin güven kazanması ve alanında otorite sahibi olması için hangi kaynaktan nasıl üretildiği önem taşır. İçeriği hazırlarken kullandığınız kaynakları içerik sonunda belirtmeniz, gerektiği yerlerde cümle özelinde kaynak eklemeniz Güvenilirlik kriteri açısından olumlu etki sağlar. E-A-T metriğini belirleyen Kalite Değerlendirici birimler içeriğin kime ait olduğunu görmek ister. 

Ziyaretçi Yorumları

Web sitenizin alanında yetkin olabilmesi için ziyaretçi memnuniyetini sağlayarak ilerleyen ziyaretleri garantilemesi gerekir. Yetkinlik kriteri için web sitenize ziyaretçilerin yorum yapabileceği bir alan eklemeniz olumlu etki sağlar. Bu alanda ziyaretçilerin orjinal değerlendirmeleri yer almalıdır. Google hangi yorumların orjinal ve olumlu olduğunu gelişmiş algoritmaları sayesinde fark eder. 

Çerez Politikası

Çerezler YMYL web siteleri başta olmak üzere birçok web sitesinde kullanılan pazarlama araçlarıdır. Çerezler en basit anlatımıyla ziyaretçilerin bilgilerini kayıt altına alarak, ziyaretçileri internet üzerinde takip ederek davranışlarını kaydeden küçük yazılım parçalarıdır. Çerezlerin elde ettiği bilgiler sonrasında kullanıcılara reklam gösterilmesi için baz alınır. Çerezler ziyaretçilerin bilgilerini arka planda kayıt altına aldığından güvenilir ve açıklayıcı bir çerez politikası Güvenilirlik kriteri açısından önem taşır. Ziyaretçilerin çerez kullanımına onay verip vermediğini soran ve son kararı kullanıcıya bırakan bir çerez sistemi E-A-T  değerine olumlu etki eder. 

Özgün İçerikler

Yetkinlik ve Uzmanlık kriterleri için özgün içerikler web siteleri açısından olmazsa olmazdır. Kopya ya da benzer içerikler bir web sitesinin alanında yetkin ve uzman olmadığını belirtir. Özgün olmayan içerik web sitesinin E-A-T  değerini önemli ölçüde aşağı çeker. Web sitenizde yer alan içerikler her zaman güncel ve özgün olmalıdır.